Julkort med gran kulor och lagfoto från ungdomsavslutningen

Välkommen till det digitala julkortet. Ett julkort som skickas ut till dig som betalt en medlemsavgift under året 2021.

Vi går mot föreningens 103:e år

Valla Idrottsförening bildades 13 juni 1919 av 19 ungdomar. Denna dag var en fredag och på kvällen träffades man vid dåtidens festplats: Akthagen. Låg i närheten av den gamla bensinmacken som fanns i Valla. Initiativtagaren till att bilda Valla IF hette Sven Johansson. Men ingen känner igen det namnet, då han alltid gick under smeknamnet Sköldunger.

Ekonomin är god

Även om senaste två åren har präglats av en pandemi har vi ändå lyckats bedriva vår verksamhet. Vi har haft extra försäljningsperioder under året för att kompensera för minskade intäkter. Bland annat har vi för första gången sålt Newbody som gett en bra intäkt. Vi har även fått ta del av kommunens coronastöd och fått detta under två år i rad. Där till har vi också lyckats bygga en hel aktivitetspark som landade på totalt 3 100 000 kronor.

En stor hjälp till att hålla ekonomin i balans är vårt medlemsantal. I dagsläget är det 154 medlemmar som betalt in en avgift, och det är vi tacksamma för. Vi tror och hoppas att Valla IF är med och bidrar till en god hälsa och ett samhällsengagemang som sprids utanför föreningens väggar. Ett ökat antal medlemmar ger ett ökat utrymme för utveckling av föreningen, så tveka inte att värva nya medlemmar.

Projekt 2022

Vi söker ständigt efter nya sätt att expandera vår verksamhet. Vi är en idrottsförening som vill vara till för alla och det är för oss viktigt att lyssna in vad medlemmarna vill. I dag är vi en liten skara på 10 personer som arbetar ideellt på olika positioner i föreningen, och en anställd kanslist som sköter en hel del administrativt. Där till finns det en del föräldrar som ställer upp under diverse aktiviteter. Som ni förstår har vi inom föreningen i dagsläget svårt att bedriva flera nytänkande aktiviteter på våra få ideella arbetande. Därför ser vi gärna att fler vill delta i gemenskapen. Det kan handla om större projekt som kan ta en del tid att jobba med, men det kan också handla om ett mindre åtagande som att planera för en korvförsäljning under en medlemsdag.

Små och stora projekt som idag ligger i startgroparna: sportlovsaktiviteter, vårstäddag, påsklovsaktiviteter, midsommarfirande, sommarfotbollsskola, höstlovsaktivitet, jullovsaktivitet och medlemsdagar.

Kanske vill du vara med på något av nämnda aktiviteter och sitta med i projektgruppen tillsammans med några till? Eller kanske helt enkelt vill starta upp en hopp och skutt grupp men en annan förälder du känner?

Medlemsavgift

Medlemsavgifterna för 2022 förblir oförändrade. Det vill säga att ett enkelt medlemskap kostar fortsatt 150 kronor, och en familjeavgift kostar 400 kronor. För att förlänga ett redan pågående medlemskap önskar vi att avgiften betalas in till föreningen senast sista februari.  Då har vi goda förutsättningar till bra beslut på årsmötet. För aktiva deltagare i någon av våra organiserade aktiviteter kan det tillkomma en deltagaravgift.

Lite historik kring medlemsavgift och deltagaravgift: För några år sedan hade föreningen högre medlemsavgifter. Ett enkelt medlemskap kostade då 300 kronor och en familjeavgift kostade 750 kronor. Då gick en stor del av medlemsavgifterna till att betala för aktiva medlemmars aktiviteter. Men vi har sedan några år tillbaka en halverad medlemsavgift och tar ut en större deltagaravgift i stället. För den aktiva är det fortsatt samma kostnad, men för en stödjande medlem får man nu ett medlemskap till halva priset. Bra va?

Mer info om hur du betalar in din medlemsavgift finns att läsa under menyn medlem och länken medlemsavgifter. Där kan du även hitta medlemsförmånerna som är kopplade till ditt medlemskap. Nytt för i år är att Katrineholms Bowling erbjuder 5 kronor rabatt per spelad serie innan kl. 17:00.

Texten på årets julkort:

Tack för medlemsåret 2021

Vi lämnar nu föreningens 102:a år bakom oss och ser fram mot ett 103:e tillsammans med er!

Ekonomin är god, och möjligheten att utveckla vår verksamhet är stor. Du som medlem är välkommen att engagera dig i några av våra kommande projekt.

Föreningen har 154 medlemmar och fler borde vi kunna bli. Vi hoppas ni inte bara vill förlänga ert medlemskap, utan också antar utmaningen att värva nya medlemmar.

God Jul och Gott Nytt År